medTadvies
Urgentieverklaring

Met een urgentieverklaring krijg je voorrang op een sociale huurwoning. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen sociale en medische urgenties. Gemeenten hanteren een eigen beleid, gebaseerd op de Huisvestingswet, en stellen zelf de criteria en procedures vast voor urgentieaanvragen. In de praktijk betekent dit dat inwoners bij een acute woonnood – bijvoorbeeld door medische problemen of ingrijpende sociale omstandigheden – een beroep kunnen doen op urgentie.

Foto van oudere dame met rollator voor voordeur.

Urgentie aanvragen

Urgentie aanvragen in huisvesting: Gemeenten hebben de vrijheid om eigen criteria te bepalen voor het toekennen van urgentie, welke zijn opgenomen in de gemeentelijke verordeningen. Wie een urgentieaanvraag indient, moet vaak aantonen dat de huidige woonsituatie niet langer houdbaar is en dat verhuizen noodzakelijk is. Urgentie wordt doorgaans toegekend voor situaties waarin zelfstandig oplossen van het woonprobleem niet mogelijk is, ondanks inspanningen van de aanvrager. Voorbeelden zijn brand, onbewoonbaar verklaarde woningen of ernstige gezondheidsklachten veroorzaakt door de woning.

 

Arts geeft advies aan patiënt en haar begeleider.

Medische urgentie en onderzoek

In het geval van medische urgentie is een uitgebreid onderzoek vereist. Een onafhankelijke arts van medTadvies onderzoekt de medische situatie van de aanvrager. Hierbij wordt niet alleen gekeken naar medische gegevens, maar ook naar de relatie tussen de gezondheid van de aanvrager en de huidige woning. Bijvoorbeeld: kan iemand met ernstige COPD niet langer trappen lopen, en is er geen lift aanwezig? De arts brengt een advies uit, waarna de gemeente een beslissing neemt. Soms wordt door de gemeente onderzocht of aanpassingen aan de huidige woning mogelijk zijn, voordat urgentie wordt toegekend.

Een traplift zonder passagier staat onder aan de trap.

Sociale urgentie

Sociale urgentie betreft situaties waarbij geen medische gronden spelen, maar de sociale omstandigheden onhoudbaar zijn. Denk aan huiselijk geweld, dreigende dakloosheid door echtscheiding, of wanneer een gezin met jonge kinderen op straat dreigt te komen. In deze gevallen beoordeelt veelal een verpleegkundige. De aanvrager moet vaak diverse documenten aanleveren, zoals bewijs van inschrijving, inkomensgegevens en bewijs van inspanning om zelf een woning te vinden. De gemeente weegt deze factoren en beslist of urgentie wordt verleend. Ook hierbij geldt dat eerst wordt onderzocht of er andere oplossingen mogelijk zijn, zoals opvang bij familie of hulp via maatschappelijke organisaties.

Vijf kleine schilderijen hangen aan een grijze muur.

Wachtlijsten sociale huurwoningen

Naast deze procedures zijn er vaak wachtlijsten voor sociale huurwoningen. Een toegekende urgentie betekent niet altijd direct een woning, maar geeft wel voorrang bij toewijzing. De precieze uitvoering en wachttijd verschillen per gemeente; het is daarom raadzaam altijd het lokale beleid te raadplegen of contact op te nemen met het gemeentelijk loket voor actuele informatie en begeleiding bij het aanvragen van urgentie.